Co daje kreatyna?

Kreatyna jest związkiem organicznym, który w naturalny sposób występuje w ludzkim ciele. Jego większe ilości wytwarzane są w nerkach, trzustce i wątrobie. Suplementy diety zawierające kreatynę zwiększają ilość energii w mięśniach.

Dzienne zapotrzebowanie na kreatynę wynosi ok. 2 gramy dziennie. Połowa tej wartości pochodzi z dostarczanego organizmowi pokarmu, a połowa jest syntetyzowana w nerkach, wątrobie i trzustce. U osób aktywnych fizycznie zużycie i zapotrzebowanie na kreatynę jest większe, dlatego przyjmują one suplementy diety zawierające ten związek chemiczny. Kreatyna przyspiesza proces regeneracji mięśni między treningami, zwiększa siłę oraz wydolność fizyczną.

Co to jest kreatyna?

Kreatyna to kwas β-metyloguanidynoostowy. Jest to związek organiczny zbudowany z trzech aminokwasów – argininy, glicyny i metioniny. Aż 98% tego związku znajduje się w tkance mięśniowej, przy czym 66% ma postać fosfokreatyny, a 33% ma postać wolnej kreatyny. Kreatyna odpowiada za magazynowanie energii w mięśniach. Na skutek wysiłku fizycznego energia ta może być uwolniona natychmiastowo, dzięki czemu organizm ma siłę do dalszej pracy.

Niedobór kretyny prowadzi do obniżenia poziomu energii w mięśniach. W wyniku tego szybko pojawia się zmęczenie, a tempo regeneracji po treningu jest znacznie spowolnione. Suplementacja kreatyny wskazana jest u sportowców i osób narażonych na ciężki wysiłek fizyczny.

Kreatyna – jak stosować?

Suplementy zawierające kreatynę zaleca się stosować przede wszystkim w takich sportach jak:

  • podnoszenie ciężarów,
  • sprinty,
  • kulturystyka,
  • sporty walki.

Dawkowanie kretyny należy rozpocząć od mniejszych dawek, stosując tzw. metodę „ładowania”. Przez pierwsze 5-7 dni przyjmuje się 0,3 grama/kg masy ciała dziennie – jest to 15-30g kreatyny na dobę. Dawkę to należy podzielić na 3 lub 4 dawki. Po nasyceniu mięśni dawkę należy zmniejszyć do 3-5 gramów na dobę. Jest to dawka podtrzymująca.

Kreatynę najlepiej przyjmować przed i zaraz po wysiłku fizycznym w dni treningowe. W dni bez treningów należy przyjmować ją na czczo przed śniadaniem oraz 20 minut przed obiadem.

Author: Redaktor Serwisu

copyright 2017

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Co to jest gastroskopia?

Gastroskopia pozwala zdiagnozować choroby górnego odcinka pokarmowego. Badanie wykonuje się za pomocą specjalnego endoskopu, który wprowadza się przez jamę ustną...

Zamknij