Co to jest błonnik?

Dieta bogata w błonnik przyspiesza wchłanianie wody do organizmu, usuwa nadmiar kwasów tłuszczowych i obniża poziom glukozy. Błonnik pokarmowy obniża też stężenie krwi oraz spowalnia przyrost masy. Dzienne spożycie tej substancji wynosi 15 g.

Błonnik to zbiór substancji pochodzenia roślinnego. Składa się z włókna pokarmowego. Błonnik nie jest trawiony przez organizm człowieka.

Co zawiera błonnik?

Błonnik jest grupą złożonych substancji, z których każda działa inaczej na ludzki organizm. Główne składniki błonnika to:
• Lignina – występuje w zbożach i twardych warzywach. Substancja usuwa nadmiar kwasów żółciowych, zmniejsza zaparcia oraz zapobiega kamieniom żółciowym.
• Celuloza – występuje w owocach i warzywach. Substancja wspomaga wydalanie i reguluje glukozę we krwi. Celuloza zapobiega nowotworom i oczyszcza organizm z toksyn.
• Hemiceluloza – występuje w otrębach i ziarnach zbóż. Substancja spowalnia przyrost masy ciała i zmniejsza ryzyko powstania nowotworu okrężnicy.
• Pektyna – występuje w owocach. Substancja obniża poziom cholesterolu we krwi oraz zmniejsza poziom kwasu żółciowego.
• Gumy i śluzy – substancje rozpuszczalne w wodzie, które obniżają stopień glukozy.

Co daje błonnik?

Błonnik umożliwia lepsze wchłaniania wody. Gdy substancja dostanie się do organizmu, powoduje wytworzenie większej ilości śliny, dzięki czemu posiłek jest lepiej rozgryzany. Błonnik w układzie pokarmowym powoduje większą produkcję soków trawiennych. Umożliwia to lepszą perystaltykę jelit (skurcze mięśni wokół jelit, powodujące lepszy transport pokarmu). Po spożyciu błonnika obniża się stężenie krwi. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko powstania cholesterolu i miażdżycy. Substancja również umożliwia usunięcie metali ciężkich oraz szkodliwych metabolitów. Produkty bogate w błonnik zwiększają swoją objętość, dzięki czemu organizm dłużej utrzymuje uczucie sytości. Jest to świetna substancja dla osób odchudzających się.

Ile błonnika należy przyjmować?

W krajach takich jak Polska, należy przyjmować średnio 15 g błonnika każdego dnia. W mało rozwiniętych krajach należy spożywać średnio 60 g dziennie. Jednak przyjmowanie błonnika w zbyt dużych ilościach powoduje mniejsze wchłanianie tłuszczów oraz witamin w nich rozpuszczanych, takich jak witamina D, E i K. Bardzo ważne jest, aby przy spożyciu błonnika pić minimum 2 litry wody każdego dnia. W przeciwnym wypadku może dojść do zaparcia.

Author: Redaktor Naczelny

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Nadzieje i obawy – czego się spodziewać decydując się na zapłodnienie metodą in vitro?

Niepłodność zawsze jest sprawą obojga partnerów i również decyzja o zapłodnieniu in vitro musi być wspólna. Nie jest to łatwa...

Zamknij