Czym jest psychoterapia?

Istnieje wiele mitów na temat psychoterapii i osób, które decydują się korzystać z takiej formy pomocy. Zazwyczaj wynikają one z braku informacji, nieuzasadnionych przekonań czy z lęku. A tymczasem psychoterapia ma wspierać nas w odkrywaniu kierunki naszego rozwoju i urzeczywistnianiu zmian, które czynią nasze życie pełniejszym.

Kiedy sytuacja staje się kryzysowa

Zazwyczaj radzimy sobie z wyzwaniami, które niesie życie – konfliktami w związku, zmianami w pracy, problemami wychowawczymi, samotnością czy nagłą zmianą codziennych okoliczności. Posiadamy wewnętrzne i zewnętrzne zasoby, żeby poradzić sobie z nimi i wykorzystywać je do własnego rozwoju. Czasami jednak nie jesteśmy w stanie rozwiązać ich samodzielnie przy użyciu znanych nam sposobów. Mamy wtedy poczucie, że życie nas przerasta, nie wiemy, jak się zachować, że pragniemy czegoś, co jest dla nas niedostępne lub że utknęliśmy w sytuacji z przeszłości, która choć minęła, oddziałuje na nasze obecne życie. Nierzadko też stoimy przed wyborem, którego trudno jest nam dokonać.

Czego możesz spodziewać się po psychoterapii

Psychoterapia stanowi w takich sytuacjach formę pomocy, z której warto skorzystać, ponieważ ma za zadanie przynieść realną ulgę w cierpieniu, wspierać klienta w odkrywaniu bardzo indywidualnego kierunku własnego rozwoju i urzeczywistaniu zmian, na których mu zależy. Nie zakłada ona, jak klient powinien się zmienić lub jakich wyborów ma dokonać, ale aktywnie wspiera go w poszukiwaniu rozwiązań, które pochodzą od samego klienta i są zgodne z jego osobowością, potrzebami i wartościami.

Kiedy udać się na konsultację terapeutyczną

Warto rozpocząć psychoterapię, a przynajmniej udać się na wstępną konsultację w takich sytuacjach jak kryzysy życiowe i trudne decyzje do podjęcia, konflikty w związku, stany lękowe (tzw. nerwice) i depresyjne, uzależnienia, zaburzenia odżywiania, problemy w pracy i w funkcjonowaniu społecznym, choroby przewlekłe jak np. nowotwór, doświadczenie przemocy, czy trudności wychowacze. W każdej z tych sytuacji odpowiednie interwencje terapeutyczne pomogą nazwać i uporządkować trudne emocje, zmniejszyć niepokój oraz dokonać konstruktywnych zmian.

Joanna Kot –Psycholog, terapeuta dr n. med.

Więcej na www.blog.znanylekarz.pl

Author: Redaktor Serwisu

copyright 2017

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak radzić sobie z bólem pleców po porodzie?

Ból pleców po porodzie może mieć rozmaite przyczyny. Co stoi za dolegliwościami ze strony kręgosłupa? I jak sobie radzić z...

Zamknij