Jak leczyć naciągnięty mięsień?

Naciągnięcie mięśnia to uraz, do którego dochodzi najczęściej podczas treningów i aktywności sportowych. Kontuzja pojawia się, gdy mięśnie nie są właściwie przygotowane do wysiłku i ulegają przeciążeniu. Naciągnięty mięsień skutkuje bólem i obrzękiem, co można łagodzić zimnymi okładami i środkami przeciwbólowymi.

Naciągnięcie mięśnia – objawy

Naciągnięty mięsień jest skutkiem niewielkich uszkodzeń (tzw. mikro urazów) włókien mięśniowych. Dochodzi do nich wówczas, kiedy ciało nie jest gotowe do przyjęcia obciążeń – na przykład, kiedy mięśnie są niedostatecznie rozgrzane, zmuszone do intensywnej pracy po długim okresie bezczynności lub gwałtownie pobudzone do ruchu. Objawów naciągniętego mięśnia nie da się nie zauważyć – kontuzja powoduje silny ból. Najczęściej dotyka takie partie ciała, jak plecy, nogi, uda, barki oraz pośladki. Bólowi towarzyszy zwykle obrzęk, który utrzymuje się przez kilkanaście godzin. W miejscu urazu może wystąpić także krwiak. Naciągnięcie mięśnia uniemożliwia komfortowe poruszanie kontuzjowaną częścią ciała – ból nasila się przy każdym ruchu, zwłaszcza przy ucisku.

Naciągnięcie mięśni – leczenie

Naciągnięcie mięśnia jest często mylone z naderwaniem mięśnia. Jest to jednak uraz dużo delikatniejszy. Zerwany mięsień znacznie bardziej ogranicza sprawność ruchową, a leczenie kontuzji wymaga długiego okresu unieruchomienia i późniejszej rehabilitacji. Z kolei naciągnięty mięsień, w większości przypadków, nie wymaga nawet konsultacji z lekarzem. Wystarczy do bolącego miejsca przykładać zimny okład, na przykład z lodu. Pomocne mogą być także plastry chłodzące i kompresy żelowe. Warto użyć również specjalnego sprayu chłodzącego dla sportowców. Dodatkowym wsparciem mogą być żele i maści przeciwbólowe lub przeciwzapalne dostępne w aptekach bez recepty. Po naciągnięciu mięśnia należy także ograniczyć aktywność fizyczną i powrócić do treningów dopiero wtedy, gdy objawy całkowicie ustaną. Jeśli ból utrzymuje się dłużej niż 3-4 dni należy zgłosić się do lekarza, który wykona prześwietlenie oraz wykluczy ewentualne poważniejsze urazy.
Osoby aktywne powinny pamiętać, aby każdy trening poprzedzać co najmniej 10-minutową rozgrzewką. Dzięki temu mięśnie będą mogły przygotować się do wysiłku, a ryzyko naciągnięcia znacznie się obniży.

Author: Redaktor Naczelny

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Endokrynolog – co leczy?

Lekarz endokrynolog zajmuje się schorzeniami układu dokrewnego, czyli zaburzeń hormonalnych. Do endokrynologa należy się udać w przypadku podejrzenia zaburzeń endokrynologicznych,...

Zamknij