Lecznicze zastosowania herbaty

Herbata znana jest od setek lat. Pijemy ją zwykle dla smaku oraz niejako z przyzwyczajenia. Przez długie lata była podawana gościom odwiedzającym domostwo. Jednak niektóre rodzaje tego płynu mają również prozdrowotne właściwości, z których warto korzystać.

Herbata zielona dobra dla zdrowia

 

Napar z liści herbaty jako pierwsi wykonali Chińczycy. Wedle legendy stało się to w 2737 r. przed Chrystusem. Pierwsze wiarygodne wzmianki o tym napoju, też z dworu chińskiego, pochodzą jednak z X w. p.n.e. Z VIII wieku naszej ery pochodzi pierwsza zachowana do naszych czasów kompleksowa publikacja traktująca o historii, uprawie i piciu herbaty. Stworzył ją poeta chiński Lu Yu, zwany herbacianym mędrcem.

Wyróżnia się wiele rodzajów herbaty. Jeśli chodzi o smak, sposób parzenia i wpływ na organizm do najbardziej rozpowszechnionych należą: czarna, czerwona, niebieska, biała oraz zielona.

Ze względu na cenne właściwości coraz więcej miłośników zdobywa ta ostatnia, którą coraz więcej osób pija zamiast kawy. Największymi producentami tego rodzaju naparu są Chiny oraz Japonia.

W liściach zielonej herbaty kryje się mnóstwo flawonoidów zwalczających komórki rakowe (zwłaszcza te wywołujące nowotwór płuc i prostaty). Warto wspomnieć tylko o jednym z takich dobroczynnych związków – galusanie, który jest 20 razy mocniejszy od witaminy C.

To jednak nie wszystkie korzyści zdrowotne płynące z picia zielonej herbaty. Poza ryzykiem chorób nowotworowych substancja redukuje też poziom trójglicerydów i cholesterolu niskiej gęstości (LDL) odpowiedzialnych za miażdżycę i nadciśnienie.

W zielonej herbacie kryje się też fluor. Wniosek z tego płynie prosty: warto ją spożywać, żeby chronić zęby.

Wielkim bogactwem tej odmiany herbaty są również taniny. Pod tym pojęciem kryje się grupa organicznych związków chemicznych, które zwalczają wirusy i bakterie. Z tego powodu poleca się ją przy schorzeniach przewodu pokarmowego.

By odnieść rzeczywiste korzyści zdrowotne, należy wypijać kilka filiżanek naparu zielonej herbaty dziennie. Ile dokładnie? Tutaj zdania się podzielone. Jednak minimalna ilość to cztery filiżanki.

Z umiarem powinny po nią sięgać osoby starsze, chorujące na nadciśnienie, jaskrę i serce. Z racji, iż zawiera teinę (jak wszystkie inne rodzaje herbaty), nie jest wskazana dla dzieci poniżej 10. roku życia. Na szczęście można kupić odmianę, która nie zawiera teiny. Pijąc taką herbatę, nie musimy się ograniczać.

Author: Redaktor Serwisu

copyright 2017

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak skutecznie uchronić się przed mikrobami, roztoczami?

Wszyscy staramy się utrzymać nasze domy w czystości. Dzięki temu komfort życia w nim nas zadowala. Porządek korzystnie wpływa na...

Zamknij