Niedoceniony smakołyk

Niejednokrotnie w ciągu dnia nachodzi nas chęć zjedzenia czegoś słodkiego. Można ją zaspokoić owocami, czyli wybierając zdrowszą alternatywę, a można skusić się na kaloryczną i szkodliwą przekąskę taką, jak baton czy ciastko. O ile owców najczęściej nie zjadamy w kilogramach, o tyle trudno jest powstrzymać się i zakończyć podjadanie na jednym batonie czy ciastku. W większości przypadków dobrze sprawdzą się więc owoce, pod warunkiem, że nie przesadzimy z ich ilością i że nie powodują one u nas problemów trawiennych.

Pomyślmy jednak o sytuacji, gdy jesteśmy w podróży i chcemy się czymś szybko posilić. Albo czekamy na ważny egzamin i nagle poczuliśmy nieposkromiony głód. Wtedy owoce nie będą najlepszy wyborem, ponieważ trzeba je umyć, często również obrać. Lepszym wyjściem jest zdrowa przekąska zawinięta w wygodne opakowaniu. Czy znajdziemy taką wśród sklepowych słodyczy? Oczywiście! Na sklepowych półkach pośród batonów, mlecznych czekolad i ciastek, czeka na nas równie zdrowa co owoce, alternatywa dla kalorycznych słodyczy. To gorzka czekolada. Idealna w ekstremalnych sytuacjach, niezastąpiona zimą, gdy możemy się ogrzać pijąc ją roztopioną, najlepsza domowej roboty polewa na ciasto – wystarczy do roztopionej czekolady dodać dwie łyżki masła, przestudzić i rozprowadzić całość na cieście.

Dlaczego nie wybrać mlecznej czekolady zamiast gorzkiej? Z prostego powodu – mleczna czekolada ma znacznie więcej cukru. Poza tym warto pamiętać, że im wyższa zawartość kakao w czekoladzie, tym jest ona bardziej gorzka i zdrowsza. Należy więc zwracać uwagę na jakość i skład czekolady: czy i ile cukru zawiera, czy zawiera emulgatory. Dobrą wiadomością dla osób uczulonych na gluten jest to, że często nie znajdziemy go w ogóle w gorzkiej czekoladzie. Aby jednak mieć pewność, należy poszukać odpowiedniego oznakowania (przekreślony kłos zboża) na opakowaniu.

Jak korzyści zdrowotne posiada gorzka czekolada? Badania pokazują, że regularne spożywanie flawanoli, które ona zawiera (coca flavanols), zmniejsza ciśnienie krwi, redukuje poziomu cholesterolu LDL, a także poprawia wrażliwość insulinową u chorych osób.

Jeśli mamy ochotę na słodką przekąskę albo musimy się szybko czymś posilić, bez oporów sięgajmy więc po czarną czekoladę. Jest ona nie tylko smaczna, ale i zdrowa.

Author: Redaktor Serwisu

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak prawidłowo przeprowadzać inhalacje w domu?

Wzmagający się ruch samochodowy, palenie w domowych piecach śmieci, mutowanie się wirusów, uprzemysłowienie – to najpoważniejsze przyczyny alergii i chorób...

Zamknij