Proste sposoby na wzmocnienie odporności

Aby wzmocnić odporność, należy stosować zbilansowaną dietę i regularnie się ruszać. Można sięgnąć też po preparaty wspomagające pracę układu immunologicznego. Relaks i hartowanie organizmu to także skuteczne sposoby na ochronę przed infekcjami.

Suplementy diety i leki na odporność

Osoby o obniżonej odporności mogą sięgnąć po suplementy diety zawierające m.in. witaminę C bądź leki, takie jak Neosine. Dobrym pomysłem jest też tran, który ma w składzie witaminy A i D, a także jod, fosfor lecytynę i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dieta a wzmocnienie odporności

Prawidłowa dieta zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji. Układ odpornościowy jest silniejszy u tych, którzy jedzą zbilansowane posiłki zawierające węglowodany, białka, witaminy oraz zdrowe tłuszcze. Warto jeść duże ilości warzyw oraz produktów zawierających witaminę C wzmacniającą odporność. Są to m.in. natka pietruszki, papryka, porzeczki i cytrusy. Także czosnek i cebula działają natomiast bakteriobójczo i wspomagają pracę układu immunologicznego.

Radzenie sobie ze stresem i wypoczynek

Długotrwały stres zmniejsza odporność. Warto więc nauczyć sobie z nim radzić, np. medytując bądź stosując techniki relaksacyjne. Dobrze jest znaleźć czas i zrobić coś, co relaksuje. Równie istotny jest odpoczynek: sen powinien trwać nieprzerwanie przez 7-8 godzin. Właśnie wtedy rośnie liczba białych krwinek, (limfocytów) które odpowiadają za zwalczanie ewentualnych infekcji.

Aktywność fizyczna

Układ odpornościowy działa lepiej u osób, które regularnie ćwiczą. Ważne, by uprawiać sport co najmniej 3 razy w tygodniu. Dobrze jest ruszać się na świeżym powietrzu, np. biegać lub spacerować.

Sauna

Kilka wizyt w saunie może znacząco poprawić odporność. Utrata wody w wysokiej temperaturze usprawnia produkcję limfocytów. Z sauny nie powinny korzystać ciężarne, kobiety w trakcie menstruacji, a także osoby ze skaza krwotoczną i niewydolnością oddechową.

Hartowanie organizmu

Hartowanie organizmu sprawia, że lepiej broni się on przed infekcjami. Można zacząć od moczenia stóp w zimnej wodzie, np. w wannie. Początkowo należy to robić przez minutę, a następnie stopniowo wydłużać czas do 5 minut. Równie skuteczne są naprzemienne zimne i ciepłe prysznice. Warto je zakończyć polaniem się zimną wodą. Ważne jest też ubieranie się odpowiednio do pogody. Lepiej założyć kilka warstw ubrań, aby w razie przegrzania móc zdjąć jedną z nich i nie dopuścić do gwałtownego wychłodzenia organizmu. Warto też kilkukrotnie w ciągu dnia wietrzyć pomieszczenia, w których się przebywa. Koniecznie należy to zrobić przed samym snem. Temperatura w mieszkaniu powinna oscylować w granicach 18-20 stopni. Bakterie i wirusy rozwijają się bowiem, kiedy jest ciepło.

Author: Redaktor Naczelny

Share This Post On
Przeczytaj poprzedni wpis:
Oryginalny prezent dla szefa

Dla szefa lubiącego sportowe auta świetnym prezentem będzie przejazd Lamborghini po torze wyścigowym. Osobom o spokojniejszych usposobieniach warto podarować lot...

Zamknij